Ideaalikurssi [Tanssilajit] (Tomy 2009-02-28 17:12)

 


Ideaalikurssi

Tomy
2009-02-28 17:12

 

Oikeanlaisen kurssin sisällöstä ja toteutustavasta on keskusteltu nyt hartaasti.

Pyydänkin nyt kaikkia aktiivisia tanssinettiläisiä pohtimaan hieman, millainen olisi teidän näkemys ideaalikurssista aloitteleville seuratanssijoille? Mitä asioita siinä käsiteltäisiin ja missä järjestyksessä? Millainen olisi yksittäisen tunnin sisältö?


Aitomies 2009-02-28 19:25 =>

 

Koska kyse on "ideaalikurssista" - voi tähän tehdä kokonaan uuden tanssisisällön.

Tämä ei ole mikään "tanssin vallankumous", ei edes mikään pyrkimys sotkeentua yleisesti käytössä oleviin suuntauksiin; onpahan vain oma näkemykseni siitä tanssimaailman ulottuvuudesta, mistä ilmeisesti olen " jostakin syystä", putkahtanut väärään tilaan.

Kuvitellen - ei ole muita tyylejä vielä kehitetty... tanssihalut ja musiikit on olemassa...olen opettaja joka omaa nämä nykyiset tanssin käsitykseni: rytmitajun - tyylit, askellukset ja asenteet.

On ensimmäinen tunti: Aloitan laittamalla aloittelevat tanssijat kävelemään kehää samaan tahtiin... Laitan marssimusiikin soimaan ja pyydän ottamaan askeleet siten, että jokainen tietoisesti kohdistaa jalkansa terävästi, kuulemansa marssimusiikin iskun kohdalle... kerron: tarkoitus on, että tämä rytmitys siirtyy teidän liikemuistiin - automaattiseksi suoritukseksi.

( Oppilaat ovat tässä fantasiassa supernopeita oppijoita)

Sitten muutan musiikin erilaisten lajien mukaiseksi ( musiikkihan on kuvitelman mukaan samaa mitä nyt on )

Kerron, että tuolla toisessa ulottuvuudessa tanssitaan toisella tavalla, mutta täällä otamme askelet aina rytmin iskun kohdalle ja harjoittelemme ne nyt niin.
Tanssin logiikka on - emme ota askelta iskulta, vaan aina tulemme iskulle.

Nyt kuuntelemme musiikkia tarkemmin - kuulette siinä olevan selvän "aallon". Seuraa muutaman perusaskeleen opettaminen... Nyt otamme oppimamme askeleet noudattaen aaltoa - siten että emme "leikkaa aallon läpi", vaan keinumme sen "päällä" jne.

( yhteen tuntiinhan ei voi paljon todellisuudessa sijoittaa, mutta jatketaan toiste paremmin...)

Tämä oli vain karkea kuvaus mihin pyrin... Joskus toiste ehkä jaksan esittää sen paremmin. Toivon, että pystytte ymmärtämään tuon "toisen ulottuvuuden" suuntauksen.

Kommentit: [Tomy]


Myy 82 2009-03-01 10:59 =>

 

Ideaalikurssilla miehet opetettaisiin heti kädestä pitäen askeltamaan rytmissä, ensin rytmissä kävellen ja sen jälkeen kokeneen naistanssijan kanssa niin että mies saisi viedä vasta kun pysyy itse rytmissä :)

Kun itse tietää kappaleen rytmin ja on harrastanut soittamista, aerobicejä tms. niin on hirveän tuskaista tanssia miehen kanssa, joka ei ymmmärrä rytmistä mitään tai ei vain pysy siinä.

Kommentit: [Polkkis]


MLeena 2009-03-03 21:12 =>

 

Nostetaan tätä hyvää kysymystä vähän ylöspäin.

Omakohtainen vastaaminen tähän on vaikeaa, kun on aikainaan oppinut luomusti tanssimaan.

Tärkeänä pitäisin sitä, että jokaiselle jää ensimmäisestä tunnista onnistumisen kokemuksia eikä riittämättömyyden tunnetta. Opettajat eivät saa näyttää kaikkia osaamiaan koukeroita heti aluksi.


Aitomies 2009-03-04 8:43 =>

 

Kun kyse on paritanssista, olisi mielestäni lähdettävä opetuksessa loogisesti.
Jos olisin opettajana, niin jo ensimmäisellä tunnilla - toisin esiin keskeisen asian:

Tanssin logiikka on - emme ota askelta iskulta, vaan aina tulemme iskulle.

Askeleiden perusteet rytmissä - ( loogisesti ) olisi myös esitettävä.


Suke 2009-03-04 10:16 =>

 

Buggin osalta aloitteleville seuratanssijoille kävisin ekatunnilla (tunneilla) läpi mielestäni 5 tärkeää asiaa ja ne ovat:

- tahti

- naisen perusaskel ja buggin syke miehen vapaassa askelluksessa

- työntö-veto-periaate käsille

- tanssillisuus

- yksinkertaisia vasen ja oikea-käännöksiä naiselle.

Näitä asioita kertaisin jatkossa joka ainoan tunnin alussa, ennenkuin tulisi uutta asiaa.


Päivi 2009-03-04 10:40 =>

 

"millainen olisi teidän näkemys ideaalikurssista aloitteleville seuratanssijoille? Mitä asioita siinä käsiteltäisiin ja missä järjestyksessä? Millainen olisi yksittäisen tunnin sisältö?"

No perusasioistahan sitä pitää lähteä; musiikin sykkeen tunnistamisesta, painonvaihdoista, musiikin sykkeeseen liikkumisesta, oman kehon kannatuksesta ja miellyttävästä tanssiotteesta. Kaikessa koko ajan mukana parikommunikaatio. Painonvaihtoja, liikkeellelähtöjä ja suunnanvaihtoja, kääntymistä. Itse pitäisin HH-askellusta perusaskeleena niin kauan kunnes rytmiin liikkuminen ja vienti/seuraaminen alkaa olla varmempaa. Vasta tämän jälkeen NN-askeleita (viennillä) tai lajinomaiset perusaskeleet.


Blue-eyed 2009-03-04 23:03 =>

 

En puhu nyt askelista ja sen semmoisista, sillä ne opetetaan ilman minun neuvojanikin. VAAN puhun kosketuksesta, kohtaamisesta ja viennistä.

Opettakaa miehet laittamaan käsi naisen uumalle hellästi, pitämään se siinä tiukasti ja ohjaamaan sillä varmasti. Opettakaa katsomaan tanssiparia silmiin niin pitkään ja niin syvälle, ettei kartalle muita mahdu. Opettakaa liikkumaan yhdessä omana itsenään, kunnes musiikin taukoaminen heidät erottaa. Opettakaa olemaan tanssista kiitollinen ja sanomaan sen myös ääneen.

Kommentit: [MLeena] [Jenkkis] [Karhunpennun hupiretki]


Aitomies 2009-03-05 9:26 =>

 

Blue-eyed:n toivomus tuossa ylhäällä - lienee tarkoitettu kuitenkin meille miehille ohjeeksi - toimintamalliksi.
Tomy tarkoitti tällä listalla, että esitettäisiin ideaalikurssi-tunnin näkemys sisällöstä ja toimintatavoista.
Myös Blue-eyed:n toivomus kuuluu siksi oikeutetusti osasisällöksi. Osaltani herkistyin... yritän ottaa huomioon, tilanteen mukaan em. toivomukset.
Toivon, että Blue-eyed ja kanssasisaret, saisivat kokea toiveen toteutumisia.


Jerryjee 2009-03-05 11:04 =>

 

Toikohan kukaan esille kurssilla viihtymisen?

Pedagogiset seikat ovat tärkeitä ja vaikka opettajat vetäisivät koko setin naama peruslukemilla, ilmeen värähtämättä, niin voin kokea tunnit antoisaksi.

Ymmärrän toki sen, kuinka persoonan sanavalmiudesta ja huumorintajusta se on kiinni, osaako lohkaista tai sutkauttaa sopivassa paikassa. Vitsailu, joka ei uppoa yleisöönsä, toimii melkein esittäjäänsä vastaan kuin positiivisena seikkana yrittää nostaa tunnelmaa.

Mutta siitä huolimatta, katsokaapa vaan niitä valmentajia/opettajia, jotka keräävät kursseilleen väkeä kaukaakin...